Monday, February 14, 2011

Kerana Dirimu Begitu Berharga...

Alhamdulillah semalam,jam 9.00 malam hingga hampir jam 11.30 malam satu forum berjaya diadakan di musalla AMK..Pertama kali dalam sejarah.Rasa gembira kerana dapat melihat kemeriahan yang luar biasa di dalam musalla.Terasa hidup majlis ilmu.Pertama kali dapat lihat ramai orang berkunjung ke musalla.Alhamdulillah...
 

Forum ini diadakan sempena minggu 'Wardatul Afifah' yang khusus untuk muslimat sahaja.Ahli panelnya ialah ustazah Seripah Zin binti Sayed Ali dan Ustazah Syukriah dan dimoderatorkan oleh saudari Izzah Farhana dari majmuah APIDS.

Suasana forum yang santai dan agak ceria  diselangi dengan tayangan video yang berkaitan dengan wanita.Suasana forum memang sangat tidak membosankan kerana cara penyampaian ustazah yang ada 'sense of humour'.

Harap sangat program seumpama ini dapat diadakan lagi.Forum in saya rasa dapat mengingatkan kita(muslimah2)  tentang perkara yang penting tapi always dianggap remeh.Perkongsiannya memang banyak.Almaklumlah..ustazah-ustazah ni banyak makan garam lagi daripada kita.Banyak pengalaman..

Malam tu jugak..tugas saya memberi sahabat-sahabat minum air bandung yang saya buat memanglah teramat manis.Untuk menghilangkan ngantuk...(tak ada kaitan langsung dengan topic)


ANTARA ISI KANDUNGAN FORUM..
1) Wanita itu fitnah bagi kaum lelaki.
  -fitnah;biasanya benda yang tidak baik
  -cara elak fitnah adalah dengan menutup aurat selengkap-lengkapanya,elak tingkah laku yang bertempuk tampar,jaga percakapan(suara).

" Wanita itu memang menarik-wanita untuk disayangi dan boleh mempengaruhi "
- kerana wanita dicipta dari tulang rusuk adam yang dekat dihati untuk disayangi (madah ustazah syukriah)

2) Pemahaman tentang hijab.
- hendaklah dengan pemahaman yang suci.
-hendaklah mengerti bahawa perintah menutup aurat merupakan perintah Allah dan bukan perintah manusia..
-hendaklah merasakan diri tidak ada tempat didunia sekiranya derhaka pada ALLAH


"Wahai Nabi,katakanlah kepada isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu,dan isteri-isteri orang mukmin bahawa hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuhmereka.Yang demikian itu agar mudah mereka dikenali,kerana itu mereka tidak diganggu dan Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang."
                                                                           (surah al-Ahzab,ayat: 59)
3) Risiko wanita terhadap lelaki?apadia..
-tubuh wanita adalah senjata yang digunakan oleh syaitan untuk memberi bahaya kepada lelaki.
-perangai wanita yang berbagai..(ada yang tak serap ajaran islam)
-anyway..besar bahaya wanita pada lelaki..(kaum lelaki lebih arif mengenai perkara ini saya rasa)
                            
"Mengapa ikan yang berada dilaut tidak masin..(kalau tak caya cuba beli ikan laut kan kedai,siang,goreng tanpa garam n makan.Masin tak?saya percaya ikan tu tak masin....why???
             *jawapan usatazah seripah-walaupun ikan ni lahir dan hidup dalam air..Tapi dia tak serap garam.Sebab dia hidup...cuba kalau dia dah mati..mesti badan dia masin..macamtu jugak manusia...kalau hati dia hidup..tak mudah untuk anasir luar menyerap masuk dalam diri kita.Cuba kalau hati kita mati...memang senang sangat terpengaruh dengan benda2 yang tak elok..betul x?(tq ustazah seripah bagi analogi ni..Memang terkesan saye...)


4)Cara nak istiqamah dalam menutup aurat..
-kena mengetahui dan memahami.bukan sekadar tahu tapi tak buat.Kalau kita tahu dan faham itu perintah Allah,maka tentu kita takut untuk melanggarnya.
-buat sesuatu itu kerana kita faham bukan sekadar ikut-ikut..
-Kenapa kita tutp aurat???---sebab..aurat boleh + dosa.(contoh:zina,mengadung anak luar nikah,bercerai suami isteri,bunuh anak luar nikah,dan macam2 lagi...

"maka syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya..."        (al-a'raf ayat:20)

Kesimpulannya...
Jagalah diri kita wahai wanita..sekiranya kamu orang yang beriman.Kerana orang yang beriman itu merupakan orang kesayangan Allah........Wallahualam..


1 comment: