Friday, April 29, 2011

Nak berubah....



Alhamdulillah,
Assalamualalaikum w.b.t.
Dah lama saya tak menulis.Selalu sekerat-sekerat menulis lepastu dah tak ada idea.Rasa kosong je.Tak ada apa yang nak kongsi.Ilmu pun rasa takde.Sikit sangat sampai tak tau nak sampaikan apa.Bila teringat hadis nabi.. “Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat..” saya paksakan diri untuk menulis..Hidup bukan untuk disia-siakan dengan perkara kosong.Takut mati nanti pun kosong.Tak benda pun nak bawa masuk dalam lubang kubur..Tak ke?Menyesal…

Program: Triumph of Academic Moral and Religion (TAMAR)
Pada tarikh : 20-22/1/2011
Bertempat di smk mulong kota bharu(dekat sangat dengan np)
Bertolak jam 3
Balik lebih kurang jam 4
 

Sebenarnya..bukan ada apa-apa yang nak diceritakan pun.Mungkin jalan ceritanya agak membosankan.Tulisan yang dah lama tergendala.Tak sempat-sempat saya nak habiskan.Cumanya..ada point penting yang nak sangat saya kongsikan kepada semua.

Sebenarnya..saya rasa macam sedikit terkesan dengan programni.Timbul rasa nak berubah menjadi baik.Tak nak buat jahat lagi dah.Nak bertaubat..Kadang-kadang entah kenapa iman ini cepat sahaja menurun.Satu hari itu rasanya sudah tekad azam untuk berubah.Tapi sebentar sahaja perasaan itu hilang.Ya Allah apalah hikmahnya yang mahu KAU tunjukkan pada aku..Kadang tak berdaya lagi untuk berazam.Bimbang ia tidak menjadi.Orang kata,taknak bertaubat sebab takut nanti buat jahat balik..baik takyah bertaubat..Macamtula kadang-kadang saya terfikir.

Seperti semasa menjadi fasi di smk mulong.Masatu memang terasa berkobar-kobar rasanya mahu berubah menjadi baik setelah melihat adik-adik bersemangat mahu berubah.Pulang dari program dengan penuh keazaman.Tapi akhirnya,langsung tidak menampakkan hasil.Cuma hangat-hangat tahi tahi ayam dan sekadar azam di bibir.

Tapi itu sebenarnya bukanlah cerita yanbg saya ingin sampaikan.Tak penting pun cerita saya tadi.Ada cerita yang lebih penting lagi.

Saya ingin kisahkan disini,pengalaman di smk mulong.Saya pernah terinspirasi oleh seorang adik.Adik tersebut adalah seorang perempuan dan saya tidak pernah mengenal namanya.Pandangan pertama saya sewaktu mula melihatnya,saya memberi kesimpulan bahawa adik ini adalah pelajar yang bermasalah dan perlu bimbingan.Memandangkan cara berpakaian,percakapannya.Pada masa itu saya tidak menjangkakan  budak seperti itu akan terkesan.Peratus untuk berubah adalah sangat sedikit. Memandangkan program ini berlangsung hanya tiga hari.Untuk berubah,tidaklah seberapa kesannya..Saya rasa budak sepertinya,berhati batu sedikit dan payah untuk mengubahnya melainkan dengan kehendak dia sendiri.

Namun begitu,telahan saya meleset sama sekali.Pada hari terakhir program.Kami bergambar-gambar sesama kumpulan.Makan tengahari dan bersiap-siap untuk sembahyang.Sedang saya dan kawan-kawan berehat sebentar dan berbual-bual dengan adik adik.Tiba-tiba ada sekumpulan adik-adik yang lain menghampiri kami dan mahu baersalaman.Mungkin takut tak sempat nak bersalaman.Kami berpelukan dan saya seperti biasa akan memberi sedikit nasihat,motivasi atau saranan kepada adik-adik supaya berubah dan bersungguh untuk berjaya.Yela..diorang pun saya anggapkan macam adik kandung sendiri.Tiba giliran budak yang saya ceritan tadi.Kami bermaafan sesame sendiri.Oleh kerana budak ini saya sudah aim bermasalah,jadi nasihat saya dua kali ganda sikitlah.SAya kata kat dia “jangan pernah putus asa untuk berubah.Saya bacakan hadis yang berbunyi..setiap anak adam itu berbuat salah dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah yang bertaubat terhadap kesalahannya.Tiba-tiba dia menangis.Saya eratkan pelukan itu kerana menyedari dia berpeluang untuk menjadi baik.Dia sama macam saya.Mahu menjadi baik.Mungkin sebelum ni dia ada cita-cita untuk menjadi baik tapi tiada dorongan.Persekitaran pun lansung tak membantu dia.Agak lama saya memeluknya.Saat itu juga saya sedar…semua orang sebenarnya cenderung untuk berubah menjadi lebih baik.Tapi selalu rasa sendiri.Tak ada sokongan.Takut diejek.Konon berlagak alim.Memang itulah reality hidup.

Apapun saya mendapat motivasi daripada adik tersebut.Sejahat mana orang itu,dia masih berpeluang untuk bertaubat.Pintu taubat sentiasa terbuka.Jadi kesimpulannya,semua orang jangan putus asa nak jadi baik.Saya pun.Jangan takut nak buat baik.Pedulikan bisikan-bisikan jahat sebab itu semua daripada syaitan…
Sekian…Wallahualam..







No comments:

Post a Comment